Czeslaw Michniewicz
michniewicz_czeslaw.jpg

Czesław Michniewicz (ur. 12 lutego 1970 w Brzozówce, Białoruska SRR) – polski piłkarz (bramkarz) i trener.

Kariera zawodnicza

Urodził się w Brzozówce na terenie Białoruskiej SRR - jego matka przebywała wówczas z wizytą u mieszkającej tam rodziny.
Jako zawodnik występował w klubach Ossa Biskupiec Pomorski (1978-1985), Bałtyk Gdynia (1985-1993), Polonia Gdańsk (1993-1996) i Amica Wronki; w barwach Amiki (1996-2000) zaliczył 9 występów w ekstraklasie, występował także w meczach o Superpuchar Polski 1999, Puchar Polski i Puchar Ligi Polskiej w sezonie 1999/2000. Grał w Pucharze UEFA przeciwko Atlético Madryt.

Kariera trenerska

Po zakończeniu kariery zawodniczej prowadził jako trener rezerwy Amiki (był również trenerem bramkarzy), jako asystent pierwszego trenera pracował w Polonii Olimpii Elbląg i Arce Gdynia.
We wrześniu 2003 został trenerem Lecha Poznań; poprowadził zespół do zdobycia w 2004 roku Pucharu i Superpucharu Polski. Ze względu na brak licencji PZPN do września 2004 formalnie jako pierwszy trener Lecha figurował w dokumentach Ryszard Łukasik. Po uzyskaniu licencji w 2005 do maja 2006 prowadził Lecha Poznań. W wywiadzie udzielonym "Głosowi Wielkopolskiemu" w styczniu 2006 bardzo wysoko ocenił pracę sędziego Jacka Granata ("Najlepszy polski arbiter. Cieszę się, gdy ma nam sędziować, bo mam pewność, że nie wysadzi nas w powietrze"), miło wspomniał Ryszarda Forbricha ("Sprowadził mnie do Amiki, dzięki niemu poznałem smak ekstraklasy. Swoich przyjaciół poratuje w każdej sytuacji"), z sentymentem i uznaniem wypowiadał się o pracy w swoich poprzednich klubach: Bałtyku, Amice i Lechu.
Od 3 października 2006 do 22 października 2007 był trenerem Zagłębia Lubin. Z klubem tym odniósł życiowy sukces, zdobywając mistrzostwo Polski w sezonie 2006-2007. W ostatnich dwóch klubach pracował wspólnie z Rafałem Ulatowskim (II trener); w Zagłębiu został zastąpiony przez tego ostatniego.
8 lipca 2008 podpisał kontrakt na prowadzenie Arki Gdynia.
4 lutego 2009 dobrowolnie zgłosił się do wrocławskiego oddziału prokuratury krajowej prowadzącego śledztwo w sprawie korupcji w polskim futbolu, gdzie złożył zeznania w charakterze świadka.

Staże trenerskie

* 2000 - Schalke 04 (Huub Stevens)
* 2001 - Bayer 04 Leverkusen (Klaus Toppmöller)
* 2002 - Hannover 96
* 2006 - Tottenham Hotspur F.C.

Nagrody i wyróżnienia

2004 i 2005 - tytuł najlepszego trenera Wielkopolski (Gazeta Poznańska)
2005 - nominacja tygodnika Piłka Nożna na najlepszego trenera polskiej ligi.