Jacek Bak
bak_jacek.jpg

Jacek Bąk (ur. 24 marca 1973 w Lublinie) – polski piłkarz, wychowanek Motoru Lublin, były reprezentant Polski, uczestnik turniejów finałowych Mistrzostw Świata w 2002 i w 2006, wielokrotny kapitan kadry narodowej, członek Klubu Wybitnego Reprezentanta; pseudonimy boiskowe: "Komar", "Parasol". Od 2004 roku posiada także obywatelstwo francuskie.

Kariera

Jacek Bąk swoją piłkarską karierę rozpoczynał w Motorze Lublin, gdzie w pierwszym zespole zadebiutował w wieku zaledwie 16 lat, a dwa sezony później stał się podstawowym zawodnikiem drużyny. Następnie przeniósł się do Lecha Poznań, gdzie już w pierwszym sezonie wywalczył tytuł mistrza Polski. Dobre występy Bąka zostały zauważone przez ówczesnego selekcjonera reprezentacji Polski Andrzeja Strejlaua, który 1 lutego 1993 dał szansę debiutu młodemu piłkarzowi w meczu z Cyprem (0:0).

W lipcu 1995 roku Olympique Lyon najpierw wypożyczył, a później wykupił polskiego piłkarza. W czołowej drużynie francuskiej ekstraklasy rozegrał 114 meczów i strzelił 4 gole. Był wyróżniającym się obrońcą swojego zespołu i całej Ligue 1. Zimą roku 2002 Bąk przeszedł z Lyonu do RC Lens. W sierpniu 2005 rozwiązał kontrakt z Lens i przeszedł do wicemistrza ligi katarskiej – Al-Rayyan [1]. W czerwcu 2007 przeszedł do Austrii Wiedeń na zasadzie wolnego transferu, choć wcześniej w mediach pojawiały się informacje, że najprawdopodobniej trafi do Legii Warszawa [2]. Dysponuje wyśmienitymi jak na obrońcę warunkami fizycznymi (194 cm, 87 kg).

W meczu z USA zagrał w reprezentacji Polski 92 mecz w reprezentacji Polski, wyprzedzając legendarnego obrońcę Władysława Żmudę i awansował na trzecie miejsce wszech czasów. Wyprzedzają go: Grzegorz Lato (100 meczów) i Kazimierz Deyna (97 meczów).

24 marca 2007 roku - w dniu swoich 34 urodzin - strzelił gola dla reprezentacji Polski w meczu eliminacyjnym do Mistrzostw Europy 2008 przeciwko Azerbejdżanowi. Był to setny gol strzelony przez reprezentanta Polski w eliminacjach do Mistrzostw Europy.

Jacek Bąk regularnie występował w Polskiej reprezentacji, w której zagrał 96 razy strzelając 3 bramki: z Białorusią (1994, 1:1), z Włochami (2003, 3:1) i z Azerbejdżanem (2007, 5:0). Wystąpił także na Mistrzostwach Świata w Korei i Japonii, Mistrzostwach Świata w Niemczech oraz Mistrzostwach Europy w Austrii i Szwajcarii. 14 lipca 2008 roku poinformował PZPN, że definitywnie kończy karierę reprezentacyjną

Niesportowe zachowanie Jacka Bąka: