Lutnia Debiec

Lutnia Dębiec to protoplasta znanego dziś szeroko klubu o nazwie KKS Lech Poznań. W 1920 roku grupa młodych działaczy Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży postanowiła opuścić szeregi swej macierzystej organizacji i założyć własny zespół piłkarski. Choć nie wiemy tego na pewno, owy zespół oficjalnie zarejestrowano 19 marca 1922 roku i to właśnie tą datę przyjmuje się jako oficjalny początek Dumy Wielkopolski. Pod nazwą Towarzystwo Sportowe „Lutnia” Dębiec (wówczas podpoznańska wieś, a od 1925 roku część miasta) zespół zaczął funkcjonować jeszcze w tym samym roku. Herbem drużyny stały się: litera „L” wpisana w nieco większe „D”, a „domem” stało się wydzierżawione pole przy ulicy Grzybowej, które zamieniono na boisko. Już w sierpniu 1922 roku zmieniono nazwę zespołu na "Liga" Dębiec. Pierwszym oficjalnym przeciwnikiem c-klasowej Ligi była drużyna Sparty Poznań. Spotkanie zakończyło się remisem 1-1 i było ono początkiem długiej, krętej i wyboistej drogi poznaniaków, która doprowadziła klub do statusu jednej z trzech najbardziej rozpoznawalnych piłkarskich marek w Polsce.